Op zondag 29 september trotseerden elf Nivonners de barre regenbuien en bezochten het Cobramuseum is Amstelveen. Na een verwarmend kopje koffie begon de rondleiding. Onder leiding van Sonja Geelhoed bekeken we de expositie Nieuwe Nuances, vrouwelijke kunstenaars in en rondom Cobra. De CoBrA-groep was een avant-gardebeweging van kunstenaars uit Denemarken, België en Nederland. De beweging werd in 1948 opgericht in het Café Notre-Dame in Parijs. De naam CoBrA is een acroniem van de hoofdsteden waar de oprichtende leden vandaan komen: Copenhague, Bruxelles en Amsterdam.

Eerst kregen we in de hal op de begane grond een uitleg van een kunstwerk van Shinkichi Tajiri Karesansui wat droge landschapstuin betekent. Tajiri werd in Amerika geboren als kind van Japanse emigranten. Na de Tweede Wereldoorlog kwam hij naar Europa waar hij les kreeg van Ossip Zadkine. Daar leerde hij zijn vrouw Ferdi kennen. En juist het werk van Ferdi vormt een belangrijk onderdeel van de expositie. Ferdi, geboren als Ferdina Jansen, vertrekt in 1950 naar Parijs, waar ze ook les krijgt van de beeldhouwer Zadkine. Hier ontmoeten ze elkaar.

 

 

Bezoek aan Cobramuseum

Bij het eerste object vroeg Sonja ons wat we hierin zagen. Dat varieerde van ligbed, vrouwenfiguur tot hondenkop met tong. Juist deze manier van "wat zie je" bleek een goede manier om de discussie binnen onze groep op gang te krijgen waardoor we optimaal naar de kunstobjecten gingen kijken. 

Zo werd ons ook het verschil tussen de bronzen sculpturen van Lotti van der Gaag en Sonja Ferlov Mancoba duidelijk: het werk van Van der Graag is veel scherper en puntiger dan dat van Mancoba dat juist glad en rond is.

 

Ferdi, Mothers invention

Bijzonder waren ook de foto’s van Henny Riemens die een relatie met Corneille had. Doordat ze veel belangrijke momenten van de Cobra-beweging heeft vastgelegd, wordt ze ook wel de ‘ooggetuige van Cobra’ genoemd.

 

Bij het heel dik in olieverf opgezette schilderij De vrouw in het gebladerte van schilder Madeleine Szemere Kemeny werd door de groep weer uitgebreid gediscussieerd. Ook haar schilderij De vrouw op de stoep kreeg veel aandacht.

Met het bekijken van schilderijen van Else Elfeld en Dora Tuynman eindigde de rondleiding. Het was een schitterende middag dankzij de inspirerende rondleiding van Sonja Geelhoed.

Na een afsluitend drankje in het restaurant begaven we ons door de gietregen weer naar huis.

Jan Dekker

Szemere Kemeny, De vrouw in het gebladerte           De vrouw op de stoep